Det kom inte som en större överraskning när riksdagen antog regeringens förslag om en ny spelreglering. Från och med den 1 januari 2019 kommer alltså spelmonopolet att avskaffas och Sverige kommer att få en spellicensmarknad som många länder i övriga Europa redan infört. Den nya lagen kräver att nätcasinon införskaffar spellicens för att kunna bedriva sin verksamhet och för att få marknadsföras i Sverige.
Svenska Spel som har varit det enda licenserade spelbolaget i Sverige kommer, från och med nästa år, få konkurrera med nya aktörer på spelmarknaden. Från och med den 1 augusti kan internationella nätcasinon och andra aktörer ansöka om spellicens i Sverige vilket öppnar upp en konkurrenskraftig marknad. Det är inte enbart nätcasinon som får ansöka om licens utan den nya lagen innefattar även nätbingo, sport och betting och poker.
Fram till idag har utländska nätcasinon kunnat bedriva verksamhet helt fritt i Sverige och de har kunnat marknadsföra sina produkter utan att behöva följa etiska riktlinjer. Svenska spelare har lockats med saftiga bonusbelopp och freespins utan att behöva följa samma riktlinjer som exempelvis Svenska Spel har fått göra. Nu blir det dock ändring med det. Omregleringen innebär att spelbolagen ska betala 18 procent av spelvinsten i skatt, det kommer bli hårdare regler när det gäller spelreklam och dessutom kommer spelbolagen tvingas ta ett mycket större ansvar när det gäller att skydda spelarna mot överdrivet och osunt spelande.
Den nya spellagen kommer innebära stora förändringar för spelbolagen men även för spelarna. En reglerad marknad innebär förhoppningsvis ett starkare konsumentskydd, större ansvar från spelbolagen samt ett flertal olika åtgärder som ska minska risken för spelberoende och spelproblem. Idag är det många nätcasinon som stolt hävdar att dem förespråkar ansvarsfullt spel men en närmare titt har visat brister inom området.
Från och med nästa år kommer licenserade bolag få bedriva verksamhet som förespråkar sunt och hållbart spel. Med hjälp av avstängningsfunktioner, spelgränser etc. ska de negativa effekterna av spelande begränsas. Reklam som fokuserar på enorma bonusbelopp och massor av freespins kommer att förbjudas och istället uppmuntras bolagen att bedriva sund marknadsföring där inga förrädiska erbjudanden och kampanjer längre ska få ta plats.
De spelbolag som inte har spellicens kommer att stängas ute från den svenska spelmarknaden och det kommer att vara brottsligt och straffbart att bedriva spelverksamhet och marknadsföring utan licens. Trots att Svenska Spel har varit den enda lagliga aktören på den svenska spelmarknaden har vi kunnat se stora utländska spelbolag som Kindred, Leo Vegas och Cherryägda Comeon i diverse reklamer. Idag står de utländska bolagen för 71 procent av den svenska spelreklammarknaden trots att de egentligen inte har rätt att annonsera. Men utan några tydliga riktlinjer har de kunnat göra det ändå.
Enligt Lotteriinspektionen förväntar man att cirka 60-80 licensansökningar kommer in när ansökningsperioden inleds den 1 augusti. Det är en spännande utveckling som håller på att ske på den svenska spelmarknaden och det ska bli intressant att se var den tar oss nästa år.