Anledningen till varför nätcasinon dyker upp i fotboll

Underhållningsbranschen dignar av pengar, och detta på varenda fläck på vår runda planet. Dagligdags, spenderas skottkärror av pengar i sportens värld och spelandets värld. Vissa av aktiviteterna tar plats i den så kallade riktiga världen, där nätcasinon har andra för till exempel de som älskar bordsspel, slots och feta jackpottar är i fru fortunas hälar för jämnan. Lämnas nätet, är fotbollen en enorm sport. Så, om vi gör ett hopkok av nätcasino märken och sporten fotboll vad blir resultatet? Fotbollssponsorskap.

Storspelare drar till sig stora nätcasinon

Fotbollens ansikte utåt är i ständig förändring och ingenting är sig likt om vi tar och jämfört sporten i nuläget med den vi hade för några årtionden sedan. Dagens storspelare och storstjärnor är världskändisar med feta sponsorkontrakt. Zlatan Ibrahimović som tidigare kallades “Ibra” och mycket annat kan exemplifiera detta. Han genomförde för en tid sedan sin senaste flytt ifrån en av världens riktiga storklubbar Manchester United, därmed även England, för att bo i Los Angeles och representera LA Galaxy i spelarrollen.

Ytligt sett är detta rätt rakt på sak och inga större konstigheter alls. Men även om skillnaderna kanske bara räknas i singularis här gör de skillnad därför att den som finns är gigantisk. Efter att han skrivit på för LA Galaxy, kom Zlatans avslöjande av ännu ett avtal – hans partnerskap med Bethard, den svenska speloperatören. Rapporterna gör gällande, att påskriften för denna gör att Zlatan kommer slanta in 8-10 miljoner euro.

Casinon & Fotbollsklubbar – Sponsorskapet som skrevs på i himlen

Kanske låter Zlatans monsteravtal som det överlägset största, men sponsorskapen har inte varit fy skam eller minimala tidigare. Premiären för sponsorskapen vad gäller fotbollströjor blev av i engelska premier league där ett spelmärke hade del. År 2002, ingick Betfair Casino och Fulham detta samarbete.

År 2006, gick klubben Everton ut med att man ingår ett femårigt tröj-sponsorskap på nästan 80 miljoner pund med casinooperatören, SportPesa.

Men inte heller andra fotbollsklubbar satt på händerna under det där året, utan ett respekterat österrikiskt sportbetting märke och nätcasino, bwin, ingick två större sponsoravtal med kontinents större fotbollsklubbar. Den anrika italienska storklubben AC Milan var nummer ett ut ur startgroparna här och deras sägs ha uppgått till ett värde på något över $12 miljoner årligen. Tvåa blev Manchester Uniteds sponsorskapsavtal med ett riktigt fett värde på $24.5 miljoner årligen för klubbens räkning.

2010-2018, blev bettingbolaget Spor Toto som ägs av den turkiska staten, Super Ligs titelsponsor med ett $25 miljonerskontrakt.

2018 och senare

Ignoransen hade behövt ligga på en läskigt hög nivå för att vi i denna text skulle låta bli att nämna årets VM-turnering, som bara väntar på att få komma igång i det stora landet i öst. VM sägs ha det högsta värdet av alla sportevent, bara lite bakom såväl sommar OS och “Super Bowl”.

Man genomförde en ranking utifrån de dagliga bruttointäkterna. Under 2006 års VM i Sydafrika, sågs dagsintäkterna uppgå till smått ofattbara €1.9 miljarder där mer än en tredje del eller 700 millar kom ifrån sponsoravtalen. Men, man krossade detta år 2014 i Brasilien där €4.8 miljarder drogs in.

Om vi gör en “number crunch” av alla de där, bör ingen behöva bli förvånade över att nätcasino märken har en sån nyfikenhet kring det här med påskrift av sponsoravtal med fotbollsspelarna, klubbarna och turneringarna.

Är du fotbollsälskare och nätcasino älskare? Verkar sponsorskapsavtalen vara skapta i himmelen enligt din mening? Oavsett vad ser vi på dem som rätt sunda från ett finansiellt perspektiv!

Leave a Comment